• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Інструктор з фізкультури

Інструктор з фізкультури

Березенська Анна Сергіївна

Кодекс здоров'я

1. Пам'ятай: здоров'я – не все, але все без здоров'я – ніщо!

2. Твоє здоров'я потрібне не тільки тобі, а й тим людям, яким ти потрібен.

3. Здоров'я – не тільки фізична сила, а й душевна рівновага.

4. Хочеш бути здоровим – подружися з фізкультурою, чистим повітрям, здоровою їжею.

5. Сонце нам – друг, а ми всі – друзі сонця. Але не жартуй з його промінцями: засмагання не має стати згоранням на сонці.

6. Хоча б інколи ходи по землі босоніж – земля дає нам силу, відводить з тіла зайву електрику і магнетику.

7. Вчися правильно дихати – діафрагмально, спокійно, не глибоко, рівномірно.

Пам'ятайте: провідна роль щодо збереження, зміцнення здоров'я і виховання здорового способу життя дітей належить дорослим. Бажаю всім вам завжди бути здоровими, робити все для цього і бути взірцем здорового способу життя для дітей.

На сьогоднішній час маємо констатувати, що реальний стан здоров’я дітей в ДНЗ далекий від досконалості. Одна з причин – недостатня робота з формування у дітей свідомого ставлення до власного здоров’я. А дошкільнятам дуже потрібні знання, які допоможуть їм доглядати за власним тілом, орієнтуватися у фізіологічних змінах свого організму. Саме такі знання, безпосередня участь дитини в особистому оздоровленні, її емоційні переживання, пов’язані зі збереженням, зміцненням та відновленням здоров’я, сприятимуть формуванню життєвої компетенції дошкільника у сферах: «Я – фізичне», «Я – психічне», «Я – соціальне», «Я – душевне».
Дуже важливо в зв’язку зі сказаним вище надати процесу фіз. вих. здоров’язбережувальної спрямованості. Наповнення занять з фіз-ри ранк. гімнастики та інших форм роботи в комплексі з традиційними і нетрадиц. технологіями, збагатять дітей знаннями про особисте здоров’я, сформують у них уміння оздоровлення та відновлення власного орг-му. Оздоровлення дошкільнят під час проведення різних форм навчання буде ефективним за умов:
- опанування педагогами технологій, які включають рухові дії, що впливають на різні пропріорицептори та активізують у комплексі всі органи і сис-ми орг-му дітей, їх аналізатори та сприяють формуванню базових програмових рухових умінб і навичок;
- створення як фіз-рі, так і на інших видах занять здоров’язбереж. середовища (йдеться про наявність різноманітного обладнання, необхідного для впровадження кожної технології), проведення їх на засадах диференційованого підходу.
Нагадаєм, що поняття «здоров’я» включає в себе здоров’я фізичне, психічне, соціальне і духовне. Зупинимося на перших двох визначеннях.

Фізичне здоров’я – це гармонійна взаємодія органів і систем, зрівноваженість їх із середовища. Воно укріплюється на заняттях з фіз-ри, прогулянках, під час гім-ки, на святах та розвагаг, пішоходних переходах та ін. З цією метою проводиться комплекс санітарно-гігієнічних заходів: провітрювання приміщень, вологе прибирання, ультрафіолетове опромінення денним світлом, підбирається обладнання відповідно до зросту дітей, виконується режим дня та здійснюється раціональне харування.

Щодо педагогічних методів та прийомів, то поряд із традиційними організація здоров’язбереж. середовища потребує і сучасних нетрад. методів, які служать регулятором фіз. і псих. працездатності дітей протягом дня. Так на початковому етапі заняття дітям пропонуються дихальні вправи («Пір’їнки, собачки, їжачки»), звуконаслідування явищ природи, тварин. Для кращого мислення, пам’яті, уваги дитини доцільним є проведення імітаційних мімічних вправ та пальчикових ігор («Капуста», «Піаністи», «Плеве човник по воді» та ін.). З метою мотивації дошкільнят до навчання та здорового способу життя дітям читають вірші, загадують загадки, співають коротенькі пісеньки. На спаді працездатності доречними є різні види масажу – точковий, за допомогою масажерів, погладжування і пощипування, вправи для втомлених очей і покращення гостроти зору. В деяких ДНЗ використовують кольоротерапію (зосередження зору на зелених, блакитних, жовтих кольорах, м’яких іграшок, кольорових пейзажах), аромотерапію (вдихання пахощів трав, квітів, фітонцидів у вигляді цибулі, часнику). Для зняття емоційної напруги після занять з фіз-ри, труд. діяльності проводяться елементи психогімнастики, релаксації під музику, динамічні паузи, театралізовані та сюж.-рол.ігри.

А тепер звернемось до поняття «психічне здоров’я», адже для вих-ня особистості треба така організація пед.процесу, яка втілює перш за все психологічно-бережне ставлення до особистості дитини. Це ставлення виражається перш за все у спілкування дорослих і дітей. Потреба в любові, потрібності комусь – одна з фундаментальних людських потреб. Її задоволення – необхідна умова нормального роз-ку дитини. Ця потреба задовольняється, коли ми повідомляємо дитині, що вона нам дорога, потрібна, важлива, що вона просто хороша. Такі повідомлення відбуваються в привітних поглядах, словах «як добре, що ти в мене є», «я рада тебе бачити». Для виживання дитину потрібно пригорнути 4 рази на день, а для хорошого самопочуття – не менше 8 (і дитині, і дорослому). Якщо дитина не отримує цих знаків уваги, з’являються емоційні проблеми, відхилення у поведінці. Якщо дитину часто критикують, сварять, смикають, дратуються на неї, вона швидко приходить до узагальнення: «Мене не люблять». Приховувати чи накопичувати свої негат.почуття не можна, їх потрібно висловлювати, але пам’ятати такі правила:

1. Можна висловлювати своє невдоволення окремими діями дитини, але не дитиною загалом.

2. Можна осуджувати дії дитини, але не її почуття, якими б не бажаними чи недозволеними вони не були. Якщо вони у неї виникли, то для цього є підстави.

3. Невдоволеність діями дитини не повинна бути систематичною, інакше вона переросте в несприйняття її.

Робота з родиною по оздоровленню

Робота з родиною — є невід'ємною складовою частиною оздоровчої роботи.

Хто з батьків не хоче бачити свою дитину здоро­вою, фізично та розумово розвиненою? Звісно, всі. Але одного бажання мало. Треба вміти організува­ти здоровий спосіб життя малюка з раннього дитинства.

Низку порад із самовиховання при оздоров­ленні дітей дає нам Василь Сухомлинський:

1. «Важливим джерелом здоров'я є оточуюча нас природа: повітря, сонце, вода, літня спека і зимовий холод. Живи та працюй серед природи».
Потрібно сформувати у дітей поняття про те, що природу треба любити, не шкодити їй, природа — це джерело здоров'я.
2. «Постав собі за правило: щодня, прокинув­шись від сну, зроби зразу ж ранкову зарядку».
3. «Примушуй себе кожного ранку робити холод­не обтирання».
Контрастне обливання рук по лікті проводиться вранці після ранкової гімнастики та загартування ступнів після сну. Для цього на дно посудини нали­вають воду різної температури: +18 °С, +37 °С. Діти почергово занурюють руки (ноги) у воду і тримають їх у воді певної температури ЗО с. І так чергують 4-5 разів.
4. «Ні дня без фізичної праці. Хто працює з раннього дитинства до глибокої старості, той до остан­ніх днів життя залишається повноцінною людиною».
Неважка фізична праця дітям абсолютно не за­шкодить: прибирання своїх іграшок, миття посуду, посильна допомога на присадибній ділянці — все це буде розвивати фізичні якості дитини та почуття працелюбності.
5. «Нехай стануть вашими заповітами простота, помірність та стриманість».
Правильне харчування — половина успіху здоро­вого способу життя.
А ще потрібно мати бажання бути здоровим і зрозуміти те, що найцінніше у світі — здоров'я.
Батьків та педагогів передусім турбує питання, як зміцнити здоров'я дітей. Потік різноманітної інфор­мації та практичних порад надто великий і часто-гус­то безрезультатний, тому що крім думок потрібні ре­альні дії, щоденна праця батьків, вихователів і самих дітей, спрямована на зміцнення здоров'я.
Розв'язання проблеми зниження загальної захво­рюваності можливе за правильної організації вихов- ної та оздоровчої роботи, проведення не­відкладних заходів з профілактики відхилень у стані здоров'я дітей. Головне завдання персоналу дошкільних закладів і батьків — сформувати у дітей розумне ставлення до свого організму, прищепити необхідні санітарно-гігієнічні навички з раннього ди­тинства.

Методичні рекомендації з оздоровчої роботи протягом тижня з елементами кольоротерапії


Понеділок - колір зелений (заспокоює)

Матеріал: зелені листочки, зелений м"яч, зелені повітряні кульки.
Оздоровча хвилинка "Я - листочок"
Діти тримають у руках зелені листочки і промовляють: "Я - маленький, зелений листочок. Мене весело колише вітерець і я злітаю. Як хороше над землею. Коли втомлюся, відпочину".
Гра з м"ячем: діти утворюють коло, передають одне одному м"яч, мімікою виявляючи свій настрій.
Пальчикова гімнастика "Ножиці"
Один - два, один - два,
Ножицями ріжу.
Зелені смужички паперу
швидко я наріжу.
У лівій руці держать зелену смужечку паперу, а правою рукою, вказівним і середнім пальцем імітують розірвання паперу.
"Малюємо кольором" - точковий масаж.
1. Намалюєм брови (від носа до вух) 5 р.
2. Великі вуха - вказівним і великим пальцями кожної руки відтягнути мочки вух - 5 р.
3. Вузькі очі - натискаючи вказівними пальцями на зовнішні куточки повік дещо звузити їх - 5 р
4. Козацькі вуса - вказівними пальцями від носа до куточків губ - 5 р.
5. Зробемо зелені браслетики - потерти великим і вказівними пальцями правої руки зап"ястя лівої і потім навпаки - по 5 р.
6. Знімемо рукавчики - вказівним, великим і середнім пальцями правої руки, а потім навпаки - по 3 р. кожною.
Психотренінг "Політ на зеленій кульці"
(Під музику діти лягають на килимок, тримаючи повітряні кульки, дивляться на них)
Вихователь: Уявіть, що ви - маленькі гномики, ви йдете лісом і знаходите свою кульку, берете її. Вона зеленого кольору і від неї йде тепло. Раптом вітер підняв кульку в повітря і ви полотетіли. Внизу все здається маленьким. Ви опустились на галявину і перетворились на зелений листочок, знову листочок полетів за вітром і ви опинилися в дитячому садку. Подякуйте своїй кульці.

Вівторок - колір жовтогарячий (мобілізує)

Матеріал: жовтогаряча стрічка (довжина 3 м).
Вправа "Струмочок" - діти стають один за одним, тримають стрічку, нахиляються в один бік, потім в протилежний, наче потрапляють в жовту річку і прислухаються до жовтогарячої хвилі.
Завдання (вихователь дає пошипки)
- Присісти - Підстрибнути - Тупнути - Голосно закричати - Подивитись на жовте сонце і посміхнутись - Заплющити очі.
Д/г "Віночок" - перша дитина бере край стрічки і називає ім"я будь-якої дитини і побажання цій дитині. Той, кого назвали стає поруч і є новою "квіткою" у віночку. Гра триває, під музику діти кружляють.
Точковий масаж.
1. Натисни на точку у тому місці, де з"єднані великий і вказівний палець, масажувати проти годинникової стрілки це місце (обидві руки - 1 хв.).
2. Охопити лівою рукою праве плече і пальцем правої руки натиснути на точку згину лівої руки - 1 хв.
3. Натиснути на точку на лобі, де з"єднані брови, масаж проти годинникової стрілки - 1 хв.
4. Натисни на дві точки шиї нижче потилиці, масаж проти годинникової стрілки - 1 хв.
5. Знайти ямку нижче шиї, де починається грудна клітка і натискаємо пальчиком виконуючи рухи вперед-назад - 1 хв.
Дидактична вправа "Намалюй"
діти беруть уявний пензлик і по черзі називають предмети жовтого кольору або ті, які можна намалювати жовтим.
Вправа "З"їмо вітаміни"
Діти пригадують овочі або фрукти жовтого кольору (наприклад, апельсин,мандарин, персик, морква).
Оздоровча хвилинка "Сонечко"
Заплющити очі, уявити що на долонях лежать маленькі сонечка, через пальчики йде тепло, воно зігріває пальці, стопи. живіт наче кулька, на вдиху кулька піднімається, на видиху - опускається. Дихання рівне.
Імунна гімнастика
Руки покласти на лоб та потилицю, потримати їх там - 1 хв.
Пощіпати край вуха зверху вниз - 3 р.
Погладити за вухами - 3 р.
дихати через одну ніздрю поперемінно - 3 р.
Правою долонею торкнутися лівого стегна, а лівою - правого, масажувати - 8 р.
Ліктем правої (лівої) руки торкнутися протилежного коліна - 8 р.
"Витрусити" пил з-під колін обома руками - 30 с.
Пощипати "ахілесове" сухожилля - 30 с.

Середа - колір жовтий (концентрація уваги)

Матеріал: жовті хустинки - сонячні зайчики (за кількістю дітей)
Оздоровча хвилинка "Я - сонечко"
Покласти хустинки на долоні, протягнути руки і промовити: "Я - маленьке сонечко. Я прокидаюся, умиваюся і підіймаюся над обрієм. Я велика куля, у мене багато тепла і сітла, я дарую юго вам - лісам, полям, я дихаю теплом". Утворити коло і передати хустинкою кожному тепло і світло.
Фізхвилинка "Сонечко"
Встало врвнці сонце
робим так (оплеск)
Потягнулось у віконце
Робим так (оплеск)
Ми до нього потягнемось
За промінчики візьмемось
Будем дружно присідати
Ми ось так (присід)
Стало сонце танцювати
Всі ось так (тупають)
До таночка закликати
Всі ось так (тупають)
Нумо разом нумо всі
затанцюєм по росі
Потанцюєм дружно-дружно
Всі ось так туп-туп.

Вправа "Лікування кольором"
Прикладаємо жовті хустинки до тіла: голови, обличчя, живота.
"Сонячна галявина"- зхустинками (дихальні вправи)
Підняти руки вгору, вдихнути через ніс, видихнути.
- подув вітер - вдих носом, видих зі звуком "ш-ш-ш"
- прилетіли метелики - руки через сторони вгору - вдих носом, плавні руки вниз, присісти, видих через рот.
- зберемо букет - присісти, зірвати вдих "жовту квітку" (взяти жовту хустинку з підлоги понюхати), видих.
- загубились в лісі - вдих тривалий, видих "а гов-ов-ов!"
Пальчикова гімнастика "Кульбабка"
Марічка на лужку співала
А там кульбабка розцвіла
Багато в лузі цих квіток
Із них сплела собі вінок
.
1. Розчепірити пальці вгору, потім пальцем однієї руки обкручувати кінчик кожного пальця другої руки.
Покласти хустинку на долоньки, простягнути вперед, сказати: "Жовтий колір - це здоров"я!"

Четвер - колірчервоний (зниження тонусу)

Оздоровча хвилинка "Я - квітка"
У дітей на долоньках лежать червоні квіточки. Діти промовляють:
Я червона чарівна квіточка
Я освітлена сонцем на лісовій галявині
Навколо мене пурхають метелики і бджоли.

Гра з кольором - викласти із квітів та листочків лісову галявину.
Гра "Так чи ні" - якщо діти згодні з твердженням, то вони підіймають зелений прапорець, якщо ні - червоний.
1. Вранці треба робити зарядку.
2. Носова хустинка потрібна для того, щоб витирати взуття.
3. Слід завжди мити руки з милом.
4. Вітаміни не корисні для здоров"я.
5. Зарядка шкодить здоров"ю.
6. Не можна переїдати.
"Гра з червоними хустинками" - діти сидять по колу, передаючи хустинки бажають одне одному здоров"я.
Вправа «Квітка настрою» - червона пелюстка символізує щастя. Діти бажають одне одному здоров"я.
Пальчикова гімнастика «Ягодка»
Ягідки червоні просяться в долоні
Кожну ягідку зніму
І в тарілку покладу.

Діти правою рукою почерзі з лівою знімають ягідки.
Точкові массаж (мокрою червонною серветкою)
1. Обтирання скронь коловими рухами двох пальців (10 р. в один бік, 10 р. – в інший).
2. Обтирання ніздрів (10 р. угору, 10 р. униз від ніздрів до перенісся).
3. Обтирання з мочками вух (коловими рухами за годинниковою стрілкою).
Вправа «Скажи прислів*я»
Здоров*я – найдорожчий скарб
В здоровому тілі – здоровий дух.

П’ятниця - колір синій (тривога)

Вправа «Уяви…»
На підлогу пристелити синю тканину, діти сідають по колу:
- Уявляють, що це море, озеро, річка, хмара;
- Уявляють, що вода синя-синя, вони купаються, миють очі, вуха, личко;
- Обмальовують голову уявним пензликом з синьою фарбою;
- Згадують пелюстку настрою (синій колір - образа).
Діти повинні впродовж дня нікого не ображати, допомагати друзям, частіше всміхатися.
Психогімнастика «Усміхнись»
В колі:
- усміхнулись сонечку «Здраствуй, золоте» (руки вгору);
- усміхнулись квіточці «Хай вона цвіте» (показ на підлогу)
- усміхнулись дощику «Лийся мов з відра» (руки по черзі піднімають над головою);
- друзям усміхаються «Бажаю всім добра» (взялися за руки, посміхнулися).
Точковий масаж вух і носа:
1. Вказівними пальчиками погладжувати ніс від брів до низу (10 р.)
2. Натискати на точки біля брів, вище носа (10 р.)
3. Натискати на точки біля пазух носа (10 р.)
4. Вказівним пальчиком потерти вушка (1 хв.)
5. Потягнути вушка вниз, угору, в боки (по 5 р.)
6. Затулити вуха долонями міцно і відпустити (5 р.)
7. Натиснути на точки за вушками (10 р.)
Гімнастика для очей
Дихальна гімнастика «На березі моря»
:
- Вдихнемо морське повітря – глибокий вдих, видих (6 р.)
- Наберемо синьої морської водички – нахилитися – вдих, стати на носки і руки вгору – видих (6 р.)
- Хвильки розженемо – присісти махнути руками від себе і сказати «Ух» (7 р.)
- Білий пароплав мов по морю пливе – крокувати на місці та гудіти : «У-у-у!»
Сіли в пароплав та попливли до дитячого садочка.

Аромотерапія

Вдихаючи чистий аромат трав, згадаймо про дивовижні властивості лікарських рослин виручати нас завжди під час недуги – ми, люди, є частиною природи і рослини заповнюють собою ті проріхи в нашому організмі, які виникли від впливу створеної цивілізації. Аромотерапія має давню історію, оскільки відомо, що ще жриці Давнього Єгипту широко користувались ефірними оліями, а відомий арабський лікар Авіценна винайшов процес їх перегону. Особливий вплив ароматичних олій на людський організм, зокрема на психіку, був доведений науково і пояснюється тим, що більшість компонентів ефірних олій за своєю структурою схожі на людські гормони.
Води ароматичні - рідка лікарська форма, яка являє собою водні або водно-спиртові розчини ефірних олій. Готують у співвідношенні 1:1000, за винятком деяких. Одержують перегонкою ефірних олій, що містяться в рослинній сировині, або розчиненням у воді спиртових концентратів ефірних олій.
Сучасні дослідження також підтвердили, що аромоолії мають досить високу протимікробну та протизапальну дію, зміцнюють імунітет, нейтралізують дію токсичних речовин і сприяють їх виведенню з організму. Окрім того, вони впливають на людську енерґетику – посилюють ауру, позитивно діють на емоції, гармонізують стосунки з оточуючими і навіть зближують людей. Велику роль для імунної та нервової системи відіграє ароматерапія. Особливо, якщо ми поєднуємо її з дихальною гімнастикою, масажем, ультрафіолетовим опромінюванням.
Використання ароматичних олій включає в себе чимало методик – це ванни, інґаляції, розтирання, введення їх як компонентів до косметичної продукції, аромолампи, ароматизація білизни тощо. Все залежить насамперед від того, з якою метою використовується та чи інша олія.

Ароматерапія і хвороби дихальної системи

Аромсуміш проти закладеності носа
15 крапель ефірної олії евкаліпта
13 крапель ефірної олії сосни
2 краплі ефірного масла перцевої м'яти
Змішати всі масла у пляшечці з крапельницею. Нанести 2-3 краплі на ватну кульку, вдихати по мірі необхідності.
Суміші для масажу проти кашлю
Суміші легкими рухами втирати в грудну клітину, спину 1-3 рази на день. Суміші чергувати.
Перший варіант еваліпт - 5 крапель, лаванда - 4 крапель, шавлія - ​​5 крапель ,чайне дерево - 6 крапель ,лимон - 5 крапель
Другий варіант евкаліпт - 5 крапель, ялівець - 5 крапель , чебрець - 5капель, лимон - 6 крапель ,шавлія - ​​5 крапель
Обидві суміші розвести в 100 гр олії.
При гострих нападах кашлю
Ефірне масло евкаліпта нанести на яремну ямку і помасажувати, трохи натиснувши на неї, приблизно 1-2 хвилини. Одночасно нанести масло на основи* крил *носа і глибоко вдихнути.
Краплі в ніс з ефірних масел чайне дерево - 3 краплі ,чебрець - 2 краплі ,шавлія - ​​3 краплі, евкаліпт - 2 краплі на 30 мл олії.
Гарячі інгаляції. Евкаліпт шавлія . Евкаліпт лаванда. Евкаліпт ялівець. 2-3 рази на день
Рецепт для розтирань грудної клітки, верху спини спрямований на кашель з мокротою
Евкаліпт, чебрець, кедр, равінтсара: у рівних частинах; кориця (наполовину менше ніж інших олій).
Протикашльові дієта
В ЯКОСТІ засобів припинення кашлю в домашніх умовах можна скористатися рекомендаціями народної медицини. Вам допоможуть деякі харчові продукти, які практично завжди є в будинку. Спробуйте, скажімо:
-з'їсти 1-2 склянки рідкої вівсяної каші, звареної на молоці;
-з'їсти 150-200 г салату з редьки, заправленого 2 ст. ложками рослинної олії або сметани;
-10 стиглих яблук дрібно порізати, залити 1 л води, кип'ятити на малому вогні 10-15 хвилин, приймати по 150-200 мл 4 рази на добу;
- жменю очищених товчених горіхів (фундука, кедрових або волоських) кип'ятити (томити) на малому вогні в 1 л молока протягом 30 хвилин, Приймати по склянці спільно з ядрами 3 рази на добу в теплому вигляді (пити ніяк не поспішаючи маленькими ковтками).
Солодкі зілля
ТРАДИЦІЙНЕ пом'якшувальний засіб при кашлі - загальновідомий кожному з нас з дитинства гоголь-моголь. Для його приготування треба розтерти з цукром жовток свіжого курячого яйця.
Можна приготувати таке солодке зілля. Змішати 2 ст. ложки свіжого вершкового масла, 2 жовтки свіжих яєць, 1 ч. ложку пшеничного борошна і можливо 2 ч. ложки меду. Споживати по 1 ч. ложці 4-6 раз на добу.
Нападо-подібний кашель, особливо у дітей, можна зупинити, приймаючи відвар інжиру на молоці: 2 ст. ложки подрібнених плодів заливають 2 склянками гарячого парного молока, кип'ятять на малому вогні 5 хвилин. Теплий відвар п'ють по 2/3-3/4 склянки на ніч.
При кашлі рекомендується приймати 2-3 рази на добу по 1-2 ст. ложки соку моркви з медом у пропорції 1:1.
Чорна редька в домашній аптечці
У слов'ян як засіб проти кашлю найчастіше використовують сік чорної редьки. Корнеплід очищають від шкірки, подрібнюють на тертці, віджимають сік і можливо змішують його з половинною по вазі кількістю меду. Приймають по 2 ст. ложки 3-4 рази на добу за 15-20 хвилин до їжі.

Педрада з теми:
«Оздоровчий підхід у роботі з дітьми»

Кожному педагогу відомо, що дитині властива природня потреба в рухах. В них він пізнає світ, і самого себе, розвиває своє тіло і пристосовується до умов довкілля. Але досить часто саме рухова активність посідає досить скромне місце в житті дошкільнят. І це велике упущення, бо м'язовий голод для дитини небезпечний, ніж кисневий чи харчовий - його важко розпізнати, а отже й усунути. Тому вихователям потрібно забезпечити активний руховий режим дітей, що є одним із компонентів здорового способу життя.

Почну з того, що чим старша дитина, тим довші і триваліші заняття передбачені для неї. Завданням вихователя є запобігти виникненню втоми, виявити її перші ознаки і швидше їх зняти. Малі форми активного відпочинку (фізхвилинка, фізпауза) допомагають запобігти розумовій втомі та тривалим нерухомим сидінням.

Нагадаю, що відповідно до методичних рекомендацій, фізхвилинки проводяться під час навчальних занять протягом 2-3 хв., а фізпауза — між заняттями і триває 5-10 хв. Комплекс вправ для малих форм активного відпочинку слід змінювати кожні 2-3 тижні. Змінювати можна не весь комплекс, а лише окремі вправи, вихідні положення, амплітуду рухів. За усталеними методиками вправ для фізхвилинок, зазвичай, виконують з вихідних положень сидячи за столом, стоячи біля столу. Але чому б дітям не вийти з-за столів і не виконувати вправи на килимку. Крім того, там можна робити вправи на розвиток гнучкості («змія», «жучок», «киця»). Оскільки основною вимогою щодо вибору вправ є нахили тулуба у напрямку, протилежного його положення під час занять, недоцільно обмежуватись лише однією вправою для розтягування хребта (пропоную вихователям навести приклад фізхвилинок, які найчастіше використовуються в молодшій, старшій, середній групах).

Від одноманітних динамічних вправ на заняттях з образотворчої діяльності та письма, в дітей стомлюються м'язи рук. Тому тут будуть доречні вправи для зап’ястей рук та пальчикові ігри. Але вони повинні поєднуватись із загальнорозвиваючими вправами (3-4): потягування і випрямленню хребта, розпрямлення грудної клітки в поєднанні з рухами рук угору, в сторону, в «замок» за спиною (пропоную вихователям виконати вправи пальчикової гімнастики, які найчастіше використовують в своїй роботі).

До комплексу фізпауз пропонують включати вправи з м'ячем, стрибки, використовувати вправи з підлізанням, повзанням. Фізпаузи можуть бути і комбінованими - кілька ЗРВ, а потім гра середньої рухливості. В кінці -вправа на розслаблення. У комплексі фізпауз можна використовувати пантоміми, рухові шаради, можна запропонувати малятам самостійно придумувати вправи імітаційного характеру. Наприкінці фізичне навантаження знижується, ідуть вправи на розслаблення та відновлення дихання або вправи малої рухливості.

Важливим методом оздоровлення дітей як на фізкультурних, так і на інших видах занять та в повсякденному житті є імунна гімнастика та масаж активних точок на обличчі, руках і ногах. Натискаючи певний час на ці точки ми укріплюємо здоров'я, зміцнюємо імунітет дітей.

Пропоную вихователям методичні рекомендації по впровадженню імунної гімнастики «Карлсон», «Збираємось на свято» для дітей різного віку (Додаток №1).

Нагадую вихователям про те, що дуже корисними будуть масажери, виготовлені їхніми руками із шишок, горіхів та іншого природного матеріалу, адже масаж є невід'ємною частиною оздоровлення.

Зупинюся на такій інноваційній оздоровчій технології, як валеокорекція. Це вправи для язика, очей, хребетного стовпа та промовляння звуків на видиху.

Дихальні вправи з вимовлянням звуків спрямовані на активіза­цію метаболічних процесів і клітинного обміну за рахунок звукової вібра­ції, яка також поліпшує мікроциркуляцію в альвеолах, стимулює діяльність діафрагми, покращує дренаж мокроти, послаблює м'язи бронхів, підвищує емоційний тонус всього організму дитини.

Під час вимовляння звуків вібрація голосових зв'язок передається на легені, трахею, бронхи, а від них — на грудну клітину. Такий вібромасаж розслаблює м'яку мускулатуру бронхів.

Звуки вимовляють під час видиху максимально довго. Тривалість види­ху повинна регулювати сама дитина, щоб не сприяти перенапруженню та появі кашлю.

Зразки корекційних вправ у роботі з дітьми:

1. "Коник". Процокати язиком. Спочатку — повільно, потім — швидше; тихо, потім -гучніше. 15-30 с

2. "Ворона". Вигукнути "кар-р-р-р!" Зробити те саме, але не розкриваю­чи рота; беззвучно, голосно. 6-8 разів.

3. "Кільце". Рухаючи кінчиком язика по піднебінню, просунути його якомога глибше. Навчитися робити це вільно, із закритим ротом. До 30 с

4. "Ситий лев". Дотягнутися язиком до підборіддя. 6-8 разів.

5. "Навчитись позіхати". Голосно - беззвучно ("о-хо-хо"). При позі­ханні покращується кровообіг мозку. 5-6 разів.

6. "Трубочка". Губи скласти трубочкою, зробити колові рухи за та проти годинникової стрілки, дотягнутися до носа, до підборіддя. До 30 с

Спів звуків із закритим ротиком також здійснює оздоровчий вплив на організм дитини.

Вплив вимовляння різних звуків на організм:

1. Звук [н] стимулює мікроциркуляцію крові в області голови. При цьому долоню однієї руки треба класти на верхівку голови.

2.Звук [в] стимулює мікроциркуляцію крові в області обличчя, гайморо­вих пазух. Потрібно домогтися відчуття вібрації в цій області. Для тактиль­ного відчуття вібрації тримати долоню варто на дистанції 5—10 см від губ (очі заплющені).

3. Звук [з] стимулює мікроциркуляцію крові в області голови та шиї. До­лоню однієї руки треба покласти на передню частину шиї. Для маленьких дітей вправи можна назвати "комариком". Кисті рук підняти до плечей та, вимовляючи звук [з], махати "крилами" (рухи руками, зігнутими у ліктях).

4. Звук [ж] стимулює мікроциркуляцію крові в області грудної клітини.
Ця вправа ефективна при появі мокроти в бронхах. Долоні слід покласти на грудину попереду і повільно тиснути на неї.

5. Звук [р] надає сильної вібрації тканинам організму. Поліпшується кро­вообіг, стимулюються різні обмінні процеси, покращується вихід мокроти.
Спочатку звук промовляють при розслабленому стані тіла, виконуючи дріб­ні рухи розслабленими ланками тулуба. Можна імітувати різні механізми (трактор, вантажівка). Потім звук промовляють з максимальним напружен­ням м'язів шиї, рук, спини, черевного пресу. При серцевих захворюваннях та хворобах печінки ця вправа протипоказана.

6. Звук [т] стимулює діяльність діафрагми, покращує дикцію за раху­нок тренування кінцівки язика, заспокоює кашель. Під час видиху потрібно кінчиком язика із зусиллям вдаряти по передніх зубах, промовляючи неод­норазово звук [т] ("як стріляють"). На кожен звук - живіт енергійно напру­жувати.

7. Звуки [ха-ха] стимулюють діяльність діафрагми, тренують голосові зв'язки, роблять голос мелодійним. Виконують дуже різкий видих, на кожен звук - енергійний рух животом.

8. Звук [с] розслаблює дихальні м'язи. Під час вправи очі необхідно за­плющити. Звук промовляють тихо, рівно, якомога триваліше (як хвиля переко­чується по піску). Цю вправу добре виконувати перед сном, а також - під час відпочинку між фізичними навантаженнями.

Як на фізкультурі, так і на інших заняттях ми робимо вправи для покращення гостроти зору. Порівнюючи дітей із казковими персонажами або звірятами вихователь заохочує дітей виконувати рухи очима вліво-вправо, вгору-вниз так, щоб голова лишалась нерухомою. Корисно також кілька секунд дивитися на предмети, які розташовані далеко (за вікном), а потім переводити погляд на предмет, що розташований близько (на столі).

Дуже добре зарекомендували себе «картинки настрою». Вони, зазвичай, використовуються вкінці заняття і пропонують дітям зобразити мімікою обличчя сум, подив, здивування, страх, радість. Діти знімають напруження, покращують свій настрій, коли вихователь супроводжує кі «картинки» короткими розповідями: «Ви повертались додому і несподівано з-за паркану на вас гавкнула велика чорна собака. Покажіть, як ви злякались».

Елементи кольоротерапії та музикотерапії теж використовуються в дитячих дошкільних закладах. Адже ви знаєте, що колір має живильну та цілющу силу, це один п важливих елементів інтер'єру всіх приміщень. Приблизний комплекс вправ оздоровчих з елементами кольоротерапії на тиждень (циклограма) ми запровадили минулого року. Впродовж тижня змінюється у групі колір серветок, колір атрибутів для ігор, діти п'ють «кольорову водичку».

В кожній віковій групі є магнітофон, диски із відповідною музикою (що покращує увагу, активізує мислення, пам'ять). Тому, завдяки цьому успішно виконується завдання, пов'язані з музикотерапією.

Для профілактики ГРЗ використовуються елементи аерофітотерапії. Адже насіння часникових «браслетів», «амулетів» теж допомагає боротись із вірусами та мікробами.

Дихальні вправи широко використовуються на фізкультурі - це і дихання за Бутейком (черевне, грудне, поверхневе - як ведмеді, лисички, мишки, вдих через ліву, видих через праву ніздрю, вдих обома ніздрями, на видиху постукати по крилах носа та ін.). ці ж вправи використовують вихователі на прогулянках після рухливих ігор.

Дедалі більшою популярністю користуються у вихователів логоритмічні заняття, як розвивальний засіб, розвиток мовлення і корекційної роботи.

Логоритміка - система рухових вправ, у яких виконання завдань, ігри та рухи тіла супроводжуються промовлянням спеціального мовленнєвого ( ритмізованого, частіше римованого) матеріалу під музику, рахунок

вихователя, словесний римований або інший ритмізований супровід. Мова, ритм і рух - основа логоритміки. Таке поєднання прияє розв'язанню корекційних, освітніх і оздоровчих завдвнь. Таким чином, за методом логоритміки можна розв'язати у дітей загальні мовленнєві навички, такі як артикуляція, мовне дихання, темп та ритм вимовлення, виразність, міміка. Тривалість занять з логоритміки : 3-4 роки - 20-25 хв., 4-6 років - 25-30 хв. Під час виконання рухових і танцювальних вправ педагог стежить за поставою, якістю рухів, дотриманням правил гри, а протягом дня продовжує відпрацьовувати з вихованцями ті вправи, які викликали труднощі на занятті.

У питанні оздоровлення дітей хочеться звернути увагу вихователів на використання елементів нових оздоровчих технік. Це вправи фітбол-аеробіки або фітбол-гімнастики. Заняття на великих м’ячах-фітболах («фіт» - здоров’я, «бол» - м’яч ) розвивають у дітей гнучкість, почуття рівноваги,координацію рухів,допомагають виправити порушення постави. Вправи з великим м’ячем завжди поліпшують настрій у дітей і сприяють загальному оздоровленню дитячого організму. Адже фітбол-аеробіка позитивно впливає на роботу всіх внутрішніх органів та дає змогу:

-зміцнювати м’язи спини та живота

-формувати правильну поставу та попереджати її порушення

-розвивати вестибулярний апарат

-зміцнювати серцево-судинну систему та органи дихання

-активізувати обмін речовин

-підвищувати імунітет

Важливою умовою є дотримання відповідності висоти дитини та розміру м’яча.Ноги дитини, що сидить на м’ячі, утворюють прямий кут.

Цікавим та новим є елементи стретчингу у оздоровчій роботі. Стретчинг – це система вправ на статичне розтягнення м’язів тіла та хребта. Ці вправи запобігають порушенню постави, мають оздоровчий вплив на весь організм. Стретчинг передбачає вправи на зміцнення та поліпшення еластичноств та гнучкості м’язів в однаково корисний, як для дітей, так і для дорослих. Заняття на розтягнення є одним з найефективніших методів попередження травм, підтримки рухливості, зняття перевантаження. Найбільша привабливість ігрового стретчингу полягає у виконанні легких фізичних вправ під час слухання казки або музики. Малюк з цікавістю виконує рухи, а також розвиває увагу та уяву.

Для дітей 3-4 років достатньо 4-5 повторів кожної вправи, для 5 років – 5-7 раз, старші дошкільники повторюють 8-10 раз. Загалом, стретчинг має займати 20-30 хв.Оскільки заняття на розтягування в основному передбачають виконання більшості вправ ,лежачи на спині, необхідно мати гімнастичний килимок або ковдру.Для ефективності тренування м’язів слід повторювати вправи не менше, ніж двічі на тиждень (приклад ігрового стретчингу у додатку №2).

Кiлькiсть переглядiв: 2358

Коментарi